Wie het verleden verwaarloost, hypothekeert onze toekomst

Aan de Buskruitstraat in Oostende zie je twee “slipways” uit 1931. Deze zijn van Amerikaanse oorsprong: “Crandall Dry Dock Engineers Inc., Cambridge Massachusetts, U.S.A.”.

Op bezoek bij Willy Versluys en de slipway in Oostende

Slipways werden gebruikt voor het droogzetten van vaartuigen. Het systeem werd voor het eerst gerealiseerd in 1854 en later steeds verbeterd, maar de idee bleef ongewijzigd.
Na schade in de Tweede Wereldoorlog werden er grondige herstellingswerken uitgevoerd. De sleden van de slipway bleven in dienst tot begin jaren 1970.
In 1971-1972 was er nog een grondige renovatie. De installatie werd voortaan vooral door vissersvaartuigen gebruikt.Tot in 1997 gebeurden er jaarlijks nog een 180-tal droogzettingen. Door de verkleining van de vissersvloot verminderde ook het aantal droogzettingen op de slipways.
 
De grote slipway heeft een draagvermogen van 1000 T en de kleine een draagvermogen van 500 T. Er zijn twee machinegebouwtjes ontworpen in interbellumstijl.
 
De slipways worden nu al een aantal jaren niet meer gebruikt. De grote slipway werd bij het droogzetten van een schip zwaar beschadigd en nooit meer hersteld.
De kleine slipway kan gerestaureerd worden en terug in gebruik genomen worden. Dit kan zowel commerciële schepen als vaartuigen van het varend erfgoed de kans bieden om op een eenvoudige manier drooggezet te worden voor onderhoud en/of nazicht en keuringen.
Wat er mogelijk is en wie daar wil aan meewerken wordt momenteel bekeken door Willy Versluys. De slipways zouden immers als een werkende site bewaard moeten blijven. Een werkende slipway is een toegevoegde waarde voor het gebied rond de Visserijdok.
Samen met het Fort Napoleon, de Batterij Hundius, de Lange Nelle, het VLIZ, de Oostendse Tweemastsloep NELE, de garnaalvisser CRANGON en De Cierk krijgen toeristen hier een gevarieerd aanbod op wandelafstand van elkaar. 
meer info nodig?
zin om mee te werken?
 
contact

 

In deze nieuwsbrief: Archeologiedagen op Scheepswerven Baasrode / Oostende voor Anker / Willy Versluys ontvangt prijs van de Belgisch Maritieme Liga / Agenda

In deze nieuwsbrief: VZW Restart met Oostendse Watson Reddingboot 3 / Museumschip Tordino / Wandelgids Maritiem Brugge / Agenda...

Nieuwsbrief april 2022

In deze nieuwsbrief: De Blankenbergse schuit B1 Sint-Pieter van de VZW De Scute kreeg een nieuwe mast / Tentoonstelling Recht door zee. Navigeren van 1500 tot vandaag / Christiaan Clauwers / Zeiljacht Askoy II wordt definitief beschermd als varend erfgoed / Tewaterlating Bantrysloep «RESILIENCE»

Dankzij een gulle schenker beschikt het schip voortaan terug over een kompas.