Wie het verleden verwaarloost, hypothekeert onze toekomst

HERITA erfgoedrekeningen

Erfgoed verwerven, onderzoeken, beheren en ontsluiten kost handenvol geld. Subsidies en premies zijn vaak niet voldoende om alle kosten te dekken. Gelukkig zijn er mensen die zich het lot van historische plekken aantrekken en zich verenigen. Ze gaan samen op zoek naar aanvullende financieringsvormen om specifieke restauratie- of conservatieprojecten te realiseren.

Een aantal leden van Watererfgoed Vlaanderen openden een Erfgoedrekening bij Herita. Via die weg kunnen ze hun donateurs fiscale attesten aanbieden. Neem een kijkje naar de projecten die jouw hulp kunnen gebruiken.
Doneer je € 40 per jaar of meer? Dan kan je tot 45% van je gift recupereren via de belastingen.

Geef jij deze erfgoedhelden en hun projecten een steuntje in de rug?

Williwaw

Sail Training Association Belgium - STAB

Williwaw is een stalen zeiljacht van 14.6m lengte, gebouwd in 1970. Schipper Willy de Roos vaart hiermee in 1977 als eerste in één seizoen doorheen de North West Passage (Noordpool). Het schip is beschermd varend erfgoed en eigendom van het MAS. Vanaf 2000 neemt het jaarlijks deel aan de Tall Ships Races. Het schip ging in 2013 in restauratie dankzij subsidie van het Vlaams gewest en de Stad Antwerpen. Williwaw werd in 2022 terug in de vaart gebracht, zijn ligplaats is de Droogdokkensite te Antwerpen. Het schip is te bezoeken en is klaar voor de Tall Ships Races.

Sail Training Association Belgium VZW beheert het schip.

Watson Reddingboot 3 (Oostende)

Restart VZW

De Watson 3 die onder de naam ‘Reddingboot 3’ van 1948 tot 1980 opereerde vanuit Oostende is beschermd varend erfgoed. Het is een uniek schip dat gebouwd werd met de allerbeste materialen zoals Oost-Indische teak, Honduras-mahonie, Engelse eik en Canadese olm. Het schip wordt dankzij de vele luchtkamers, lichte bovenbouw en zware kiel beschouwd als onzinkbaar en zelfoprichtend. De boot is ook uniek omdat de bovenbouw met stuurpost achteraan nog verwijst naar het zeiltijdperk terwijl het al aangedreven werd door twee Dieselmotoren van 40 PK elk.

Restart VZW heeft het schip met eigen middelen na jarenlange aftakeling overgenomen en onderdak geboden. Onder het motto “een historisch schip moet varen”, wil de vzw er alles aan doen om het schip terug vaarklaar te maken.

Palingbotter “Rosalie”

Scheepvaartmuseum van Baasrode

Het Scheepvaartmuseum van Baasrode werkt aan een replica naar model van een historische palingbotter ‘Rosalie’. Palingbotters zijn houten vrachtschepen die vroeger op de Schelde voeren. Ze haalden paling in Nederland om die vervolgens in België te verdelen. Enkele jaren geleden besliste het Scheepvaartmuseum in Baasrode om een replica van zo’n palingbotter te bouwen.
De reconstructie van de ‘Rosalie’ houdt een leerproces in met betrekking tot de bouw van een klassiek houten schip. Na de tewaterlating zal het schip gebruikt worden voor toeristische rondvaarten op de Schelde.

Askoy II

Save Askoy II VZW

De Askoy II was in de jaren zestig het grootste zeiljacht in België. Maar er is meer: het werd in die periode opgenomen in de lijst van 20 mooiste jachten ter wereld (zie boek: The Proper Yacht). Alsof dat nog niet genoeg is, was het schip eigenaar van twee grote Belgen: architect Hugo Van Kuyk en Jacques Brel.
Meer dan 10 jaar lag het jacht gezonken in Nieuw-Zeeland. In 2008 werd het door de vzw opgegraven en terug naar België gebracht. Het jacht wordt nu gerestaureerd door de SAVE ASKOY II VZW.

Vlaamse en Zeeuwse schepen en ambachten

Tolerant VZW

Tolerant vzw is één van de weinige vrijwilligersorganisaties die van een boom nog een houten schip kan maken aan de hand van eeuwenoude methodes. Tolerant heeft de laatste 15 jaar heel wat ervaring opgedaan met de scheeps-houtbouw en willen die kennis graag bewaren voor de toekomst.

Voor dit project is Tolerant begonnen aan de bouw van een Heemer: een oer-Vlaams scheepje dat al op 14e-eeuwse afbeeldingen voorkomt op de Ieperlee. De Heemer was de lichte vrachtwagen van de binnenvaart in Vlaanderen. Zodra het schip af is, wil Tolerant het ook zichtbaar maken voor het grote publiek.

M477 Oudenaarde

MPM

mijnenveger Oudenaarde M477

De houten ondiepwatermijnenveger M477 Oudenaarde is het enige overgebleven schip van de 15 zusterschepen in dat type van de Belgische Zeemacht. Het werd in Kruibeke gebouwd en is nog volledig intact dankzij de inzet van oudgediende vrijwilligers. Zij restaureerden in meer dan 40.000 uren de verblijven van officieren en onderofficieren, de keuken en gedeelten van romp en dek.

Het leven en werken aan boord in militaire dienst was in vele opzichten erg verschillend van de huidige mijnenjagers en ook bron van boeiende verhalen.

M477 Oudenaarde vormt naast de beroepsvaart met de IJslandvaarder ‘Musin’ en het lichtschip ‘Westhinder III’ een waardevol historisch erfgoed voor de Droogdokkensite.

Vrijwilligers van MPM Maritiem Patrimonium & Patrimoine Maritime werken aan het behoud van dit vaartuig. 

West-Hinder III

MPM

Het lichtschip West-Hinder III markeerde jarenlang de zuidwestelijke vaarroute in het Kanaal voor de Noord-Europese zeehavens . Ze lag stationair voor de kust van de Westhinderbank. Er verbleven negen bemanningsleden aan boord. De bemanning stond in voor radiocommunicatie en hydrografische en meteorologische observatie. De West-Hinder III is het laatste bemande lichtschip voor deze vervangen werden door goedkopere lichtplatformen.
De goede staat van het schip, het unieke interieur, de intacte machinekamer en radiokamer bieden interessante leerstof voor iedereen die een professionele carrière in de scheepvaart beoogt. Maar ook iedereen met interesse in scheepvaart kan gegarandeerd iets opsteken van een bezoek aan dit uniek schip.

Een bezoek aan boord van een zeeschip, gekoesterd met avontuurlijke verhalen van vroegere bemanning verzekert bovendien een boeiende belevenis van een leerrijke geschiedenis.

Vrijwilligers van MPM Maritiem Patrimonium & Patrimoine Maritime werken aan het behoud van dit vaartuig.

Boelwerfkraan Temse

Gemeente Temse en Op Stoapel VZW

De iconische Boelwerfkraan blijft beschermd als monument. Samen met jouw hulp willen we ze restaureren als eerbetoon aan alle scheepsbouwers. Zo behoudt Temse een blijvende hommage aan haar scheepswerfverleden. De torenkraan werd in 1957 gebouwd door het metaalbedrijf Nobels-Peelman (Sint-Niklaas), in opdracht van het scheepsbedrijf Cockerill Yards (Hoboken).
De machinekamer en het hijswerk zijn van machinefabriek Hensen uit Rotterdam. Na het faillissement van Cockerill Yards kwam de torenkraan naar de Boelwerf in Temse, waar ze nog altijd waakt over de Schelde.

 

Meer informatie over hoe u kan doneren is te vinden via deze link:

https://www.herita.be/nl/erfgoedrekeningen