Korte historiek
Het Agentschap Onroerend Erfgoed beheert de Inventaris van het Varend Erfgoed met daarin zowel varende als museale vaartuigen. Met de gestelde criteria, komt een ruim aantal vaartuigen niet in aanmerking voor de inventaris, terwijl Watererfgoed Vlaanderen deze vaartuigen wel een platform wil bieden voor de beleving van het nautisch verleden tijdens nautische bijeenkomsten. Wij zijn overtuigd dat het in de vaart houden van deze varende erfgoedwaardige vaartuigen, de beste garantie is, om het voortbestaan ervan te verzekeren. Deze oude vaartuigen of hun replica’s vergen veel zorg en een bijzonder gemotiveerde bemanning om ze vaarklaar te houden en dat wil Watererfgoed Vlaanderen moreel ondersteunen door ze op te nemen in een register dat het in de vaart houden ervan, wil stimuleren. Een aanvraag hieromtrent, voor een projectsubsidie via het Vlaams gewest werd hélaas niet ontvankelijk verklaard.
Indien de leden en sympathisanten van Watererfgoed Vlaanderen het wenselijk vinden om een dergelijk register op te stellen kan het bestuur beslissen door te gaan met het project Register Varende Erfgoedwaardige Vaartuigen zonder subsidie maar eventueel met sponsoring.
Daarom deze bevraging in afwachting van een verdere toelichting en debat op de Algemene Vergadering op 3 maart.
Alvast bedankt voor uw medewerking.
Antwerp Maritime Academy biedt hiervoor als enige hogeschool in België de opleiding aan VDAB maakte de lijst bekend van knelpuntberoepen. Daarop staan maar liefst 27 nieuwe beroepen. Onder de nieuwkomers ook Werktuigkundige scheepvaart. “We zien binnen het maritieme werkveld dat de nood hoog is”, vertelt Rowan Van Schaeren, algemeen directeur van de Antwerp Maritime Academy (Hogere Zeevaartschool). “Momenteel kunnen we niet voldoende mensen afleveren voor de vele jobs als engineer /werktuigkundige aan boord.
Een unieke maritieme opleiding
De Antwerp Maritime Academy (Hogere Zeevaartschool) biedt als enige hogeschool in België de vierjarige Bachelor/Master-opleiding Scheepswerktuigkunde (Marine Engineering) aan. Remke Willemen, opleidingshoofd voor Scheepswerktuigkunde, licht toe: “Je krijgt in de opleiding een hele brede vorming van alle systemen aan boord van een schip. Alleen de scheepsmotor op zich is al een indrukwekkend staaltje techniek, maar het gaat veel verder. Een schip kun je vergelijken met een drijvende stad met een eigen elektriciteitscentrale, waterzuivering, afvalverwerking, warmtecentrale en veiligheidsinfrastructuur. Je leert al deze systemen in detail kennen maar weet er ook zeer ‘handson’ mee om te gaan. De opleiding heeft een doorgedreven probleemoplossende focus en daarmee is het profiel van de engineers die we afleveren zeer gegeerd, ook buiten de scheepvaart.”
Start van een prachtige carrière
Studenten die de opleiding afronden kunnen meteen aan de slag in een boeiende job. “Als werktuigkundige kun je bovendien rekenen op sterke doorgroeimogelijkheden en een mooi verloningspakket”, verduidelijkt Willemen. “Daarmee is het een enorme aanrader voor jongeren die een gevarieerde carrière willen starten. Op jonge leeftijd krijg je de kans om veel verantwoordelijkheid te dragen en op te klimmen in een leidinggevende rol van formaat. Je carrière beperkt zich trouwens niet tot een job aan boord, ook aan de wal zijn er tal van mogelijkheden. Scheepswerktuigkunde is zonder twijfel een schitterende springplank.”
“Studenten die bij ons starten zijn dan ook de maritieme leiders van morgen”, geeft Van Schaeren verder aan. “Onze maritieme opleidingen zijn uniek maar tegelijk uitdagend. Wanneer ze hun diploma in ontvangst nemen zijn ze reeds van alle markten thuis. Vervolgens dragen ze de verantwoordelijkheid over een schip en de bijhorende lading die vele miljoenen euro’s waard zijn. Ze sturen een internationale bemanning aan en weten zich in staat om waar ook ter wereld diplomatieke,
administratieve en economische belangen te behartigen. Er zijn weinig jobs die zo uitdagend zijn en zoveel voldoening geven.”
Indien u verder kennis wil maken met studenten en docenten van de opleiding bieden we met plezier een rondleiding aan op onze campus. Op 11 maart is er een infodag maar voor de pers zijn er ook infomomenten op afspraak mogelijk.
Verdere informatie vindt u via onze website
www.amacademy.be
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gersom Brussaard (Communicatie Antwerp Maritime Academy).
Via mail communication@hzs.be of telefonisch op nr: 0472 79 66 89.
Tijdens Oostende voor Anker (1-4 juni 2023) zal je een niet alledaags zicht voorgeschoteld krijgen. Gondola’s die in het Mercatordok rondvaren met het nodige vlagvertoon. Met de drie type gondola’s: Gondole del Settecento (18e), Mussin ‘Albino’, Gondolino ‘Giorgio’ zal je dagelijks kunnen meevaren.
De drie types hebben hun eigen specificiteit. Waar de ‘Gondole del Settecento’ ingezet werd als vaartuig voor rijke inwoners van Venetië, is de Mussin ‘Albino’ een typisch werkschip van de lagune. De ‘Giorgio’ is het meest gekend want het is het basis vaartuig van de hedendaagse gondola’s die ingezet worden voor de duizenden toeristen die Venetië overspoelen.
Naast de vaartuigen die in het Mercatordok t.h.v. de Stationsbrug gemeerd zullen liggen, worden alle ambachten die noodzakelijk zijn om een gondola te bouwen op het Sint-Petrus- en -Paulusplein voorgesteld. Het meest iconische ambacht is het maken van de ‘Forcole’. Dit dolijzer wordt in één stuk gekapt uit notenhout en is heel belangrijk bij het roeien met de gondola. Daarnaast verwachten we smeders, houtbewerkers en ambachtslui die instaan voor de versiering van de vaartuigen.
Nice to know: Ferro da Prua
Dit is het metalen profiel dat vastgemaakt is aan de boeg van de gondola. Elke onderdeel van het boegbeeld heeft één van de namen van de Venetiaanse wijken. Het is bovendien ook belangrijk voor de stabiliteit van het schip.
Watererfgoed Vlaanderen ging in op de uitnodiging van de nieuwjaarsreceptie van de vzw Restart.
De reddingboot Watson 3 staat centraal bij het binnenkomen in de loodstent. De machinekamer ligt open en de dekken zijn afgenomen om de werken alle licht en lucht te geven die een goede werkplek vereist.
Dankzij de deskundige uitleg van één van de vrijwilligers, kregen de toehoorders een zicht op wat voor een uitdaging de vzw Restart is aangegaan. In de groep herkenden we onder andere de gouverneur van West–Vlaanderen, Carl Decaluwé, de Oostendse schepenen, Kurt Claeys, Charlotte Verkeyn, Maxime Donck en gemeenteraadsleden Michael Vanhee, Karel Labens, John Crombez, Wesley Deschuyter, Danick Minne, Frank Jongbloet, Ariane Jonckheere.
In de bovenzaal werd daarop een glas aangeboden met heerlijke hapjes op basis van verse Oostendse garnalen.
Na de speech van de gouverneur Decaluwé, was het de beurt aan Kurt Claeys, de vertegenwoordiger van burgemeester Bart Tommelein die op buitenlandse missie was. Ook secretaris Danny Drooghenbroodt en voorzitter Enrico Ricciolini gaven nog kort een woordje uitleg over de stand van zaken en bedankten de vrijwilligers en alle betrokkenen. Schrijver Roland Desnerck overhandigde het ‘Oostends Woordenboek’ aan gouverneur Decaluwé. Daarmee werd het officiële gedeelte afgerond.
Hierna werden de glazen bijgevuld en kon men lekkere garnaalkroketjes degusteren.
vzw Restart heeft het nieuwe jaar alvast goed ingezet.
Op het einde van de jaren 1950 was de Royal Yacht Club van België (RYCB) in Antwerpen op zoek naar een redelijk geprijsd alternatief voor de Draak en 5.5 meter klasse. Er werd in 1960 voor de strikte eenheidsklasse BB11 van Borge Bringsvaerd gekozen. Alle BB11 kielboten werden door Borge Bringsvaerd gebouwd in Drobak (Noorwegen). Die kielboot werd in 1956 ontworpen als dagzeiler en wedstrijdboot. De BB11 is een snelle en zeewaardige kielboot met een torengetuigd sloeptuig. Er werden over de jaren ongeveer 1300 exemplaren geproduceerd die in meer dan tien landen worden gezeild.
Er werden in België in 1960-1961 tien BB11-kielboten geïmporteerd. In 1968 werd nog een elfde boot aangekocht. De Brise Lame werd in 1960 gebouwd en naar België getransporteerd. De zeilboot met het zeilnummer B16 was vanaf 1977 eigendom van Kees van Dam uit Wolphaarsdijk, die hem kocht van R.A.B. Walkden.
Vanaf 1959 werd in Zeeland de Zandkreek afgesloten, waarmee het Veerse Meer als een ideaal zeilgebied zonder getijdewerking ontstond. De RYCB plande de aanleg van een jachthaven in Wolphaartsdijk op ongeveer een uur rijden van Antwerpen. In 1962 werd de Brise Lame naar de jachthaven van de RYCB in Wolphaartsdijk overgebracht en maakte het zeiljachtje deel uit van de Belgian BB Eleven Fleet. Nog 2 andere bootjes van die vloot werden recent gerestaureerd, nl de vroegere Harbinger, nu Noor genaamd, in private handen, en de Bolero, in de collectie van het Sportimonium te Hofstade.
Bouwjaar: 1960.
Werf: Borge Bringsvaerd, Drobak, Noorwegen.
Vaargebied: De Schelde bij Antwerpen en vanaf 1962 het Veerse Meer.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De huidbeplanking in mahonie werd met karveelbouw aangebracht op de gebogen eiken spanten. De kiel is in eik. Het dek is in plywood. Als ballast werd een gietijzeren blok van 275 kg ingewerkt in de kiel. Lengte 6,18m, breedte 1,78m , diepgang 0,89m.
Tuigage: De BB11 voert een torengetuigd sloeptuig met een grootzeil van 7,6m² en een fok van 3,6m². Tot zeiluitrusting kon ook een spinnaker van 15m² behoren. De mast en giek hebben een ovale sectie en werden in gelamineerde Oregon pine vervaardigd.
De BB11 heeft geen motor.
De te restaureren Brise Lame is volledig, op de kiel en het roer na. Hij staat op een trailer, die op de weg kan gebruikt worden.
De prijs van de BB11,
inclusief trailer, is €250.
Daarnaast wordt een waarborg van €1000 gevraagd. Die moet meer zekerheid bieden dat de nieuwe eigenaar de vaste intentie heeft om de boot te restaureren. Die waarborg wordt na restauratie teruggestort.
Contact:
Jaak.Jespers@gmail.com
+32 477 59 55 87
Dank aan Maarten Van Dijck voor het corps van de tekst.
Watererfgoed Vlaanderen
Brouwersvliet 19-21
2000 Antwerpen
Stuur secretaris@watererfgoed.be een mail en ontvang de nieuwsbrieven van Watererfgoed Vlaanderen